CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Tuesday, March 24, 2009

3. KEISTIMEWAAN & KEMUDAHAN GOLONGAN 'ISTIMEWA' UNTUK BERKOMUIKASI

Ø SukanMajlis Paralimpik Malaysia telah ditubuhkan bagi menggalakkan sukan dan rekrasi di kalangan orang kurang upaya. Skim intensif dan hadiah-hadiah berbentuk kewangan kepada pemenang atlit-atlit di kejohanan-kejohanan Sukan Antarabangsa disediakan.

Ø Kegiatan Kesenian dan KebudayaanSatu kumpulan Kesenian Orang Kurang Upaya ditubuhkan dan satu tabung dilancarkan bagi memudahkan kumpulan ini menjalankan aktiviti dan latihan.

Ø Kemudahan PendidikanKementerian Pendidikan dibawah Jabatan Pendidikan Khas menyediakan kelas khas kepada kanak-kanak cacat penglihatan,pendengaran dan bermasalah dalam pembelajaran. Kerajaan juga mengecualikan bayaran pendaftaran kemasukan pelajar-pelajar orang kurang pendengaran yang mengikuti latihan kemahiran di institut-institut pengajian.

Ø Kemudahan dan Galakan Pelepasan CukaiKerajaan memperluaskan potongan cukai berganda kepada majikan-majikan yang mengambil pekerja yang kurang upaya. Kerajaan juga menambah pelepasan pengecualian cukai bagi ibubapa yang mempunyai anak kurang upaya yang umurnya kurang dari 18 tahun dan memberi ribet cukai kepada pembayar cukai bagi membeli alat-alat khas untuk diri sendiri atau anak dan ibubapa.

Ø Kemudahan Pengangkutan AwamJabatan menggalakkan syarikat-syarikat pengankutan supaya memberi tambang konsesi kepada orang kurang upaya.

Ø Pengecualian Bayaran Rawatan Perubatan Orang kurang upaya diberi pengecualian bayaran di Hospital Kerajaan termasuk bayaran wad kelas ketiga, pakar dan ubat-ubatan.

Ø Kemudahan Alat Ganti Orang Kurang UpayaKerajaan memberi pengecualian duti import dan cukai jualan ke atas semua peralatan direka khas untuk orang kurang upaya.

Ø Kemudahan Mendapat Latihan dan PemulihanJabatan Kebajikan Masyarakat menyediakan program latihan kepada kanak-kanak kurang upaya dengan menyediakan program latihan kemahiran dan pemulihan diri di Institusi-institusi Jabatan. Buat masa ini perkhidmatan yang disediakan oleh Jabatan ini kepada kategori kurang upaya anggota dan akal (bermasalah pembelajaran) sahaja.

0 comments: